Jumaat, 11 Februari 2011

Tuhan Masih Mencintaiku - Lily Haslina Nasir



Assalam,

Dari kelmarin dah aku baca novel nie...... Novel yang covernya sungguh cantik pada mataku......  Dan hari ini aku baru selesai membacanya..... Benar juga kan kalau kita baca novel nie macam2 rasa yang kita dapat.....Dari novel juga kita banyak belajar beberapa perkara..... Membuat kita sedar.....

Berbalik pad novel ini..... Penulis rasanya ingin menengahkan tentang penghijrahan seseorang...Penghijrahan dari berbuat kejahatan kepada kebaikan.....Begitu lah lumrah manusia...dan betul lah juga pepatah yang mengatakan " Kebaikan akan dikenang sekali tetapi kejahatan akan dikenang selamanya".... Begitu lah ceta yang ingin disampaikan dalam novel nie......

Novel ini banyak memberi pengajaran tentang kebesaran Allah..... dimana perubahan yang terjadi pada hero cerita ini akibat terselamat dari runtuhan bangunan......Sebelumnya ia merupakan seorang yang suka berjoli, membawa perempuan termasuklah tunang dia tu..... membawa penaja2 bagi majalah tu ke tempat2 maksiat....akhirnya sedar setelah sedar dari koma....... tp aku suka ngan nama hero dia nie ..-- Azrul Rasyid...Manakala watak heroin dia...aku suka...sbb heroin tu seorang yang tabah, sabar dalam menghadapi bos nya a.k.a Azrul..... sanggup menolong Azrul walaupun Azrul tu sentiasa marah ngan dia....siap cakap yang  Khalida tu seorang yang lembab lah dan segala mcm.....namun begitulah Khalida......

Juga dapat aku membayangkan saat aku membaca part di mana Azrul dan Khalida ke Padang untuk membantu mangsa2 gempa bumi..... membaca macamana keadaan mayat2 yang mereka temui....sehingga membuat kan aku http://www.emocutez.com sedih jer tp tak nangis lah...dan http://www.emocutez.com berfikir dan sedar....

Kesudahan novel nie, satu pengakhiran yang bagus dan biasalah.....happy....

Bagi aku, novel ni banyak membantu kita umumnya dan aku khasnya...... kepada sesiapa yang ingin membaca..bacalah untuk menambahkan ilmu didada....hehehehe

Pada Lily Haslina, tahniah.....

Rasanya tu lah saja.

Senyum dan cerai selalu,

Lukisan hatiku
Noraidah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan